All underhållning kräver intelligens, stilkänsla, smak och omdöme. Därtill omsorg om detaljerna.
Begreppet Intelligent underhållning myntade jag för mer än tjugo år sedan. Svenska
Philips skulle fylla 75 år, och jag byggde en jubileumsfest på företagets historia.
Många timmar med böcker och gamla årgångar av personaltidningar gav mig inte
bara kunskap om Philips historia, utan även en känsla för det ogripbara som kan
benämnas företagets själ.
Vid mina många besök hos Philips i Kista, kallade personalen mig skämtsamt
Professor Philips.
Evenemanget inleddes med cocktail och tipspromenad. Under middagen byggde vi
underhållningen – med vokalister och band – på händelser och produkter ur Philips
historia. När man efteråt ser på filmen från jubileumsfesten, förefaller det obegripligt
varför somliga bland gästerna plötsligt jublar när jag nämner årtalet på en sollampa.
Just den uppgiften var svaret på en av frågorna.
Intelligent underhållning bygger ofta på en tidsresa, med ett antal nedslag vid viktiga
årtal. Efter en kort betraktelse av programvärden (undertecknad) följer en hitlåt från
det aktuella årtalet.
För Karolinska Institutets 200-årsjubileum byggde vi den intelligenta underhållningen
med ett akademiskt spex med KI:s grundare Jöns Jacob Berzelius som röd tråd.
För Investors 100-årsjubileum byggde vi bland annat en Den Röda Tråden, en
utställning baserad på stora händelser i Investors kärninnehav.
Kring Nobelpriset och Alfred Nobel har vi gjort många varianter av intelligent underhållning
såväl i Stadshuset som i Winterviken.